Жути прслуци против неолиберала

Покрет „жутих прслука“, који уједињује различите генерације и различите социопрофесионалне структуре, протестује против систематског раслојавања друштва на малобројне богаташе и легије сиромашних

Када је 17. новембра, широм Француске, покренута операција „жути прслуци“, чији је повод био захтев за ниже цене аутомобилског горива, манифестанти су били виђени на два начина. Владајућа структура и богатији слојеви на добрим радним местима окарактерисали су их као групу назадних и загађивачки настројених сељака и провинцијалаца, ксенофобних и пужадистичких тенденција. Опозиција, радикални интелектуалци и борци за друштвене слободе, видели су побуну људи који живе ван скупих градова, далеко од свих врста јавних услуга. Њима је возило неопходно за одлазак на посао, у куповину, код лекара или у школу, а буџет за гориво им је постао толико велики, да су били револтирани.

Улични догађаји, посебно у Париу, показали су да ни једни, нити други, нису успешно анализирали револт „жутих прслука“. Током великих немира последњег викенда новембра, многим протестантима је постављено питање:– Зашто? Међу бројним одговорима два су била врло занимљива. Један од протестаната је мирно изјавио: „Ви, Парижани, имате посао. Дођите да видите како је у Перпињану.“ Други, са металном штанглом у руци, викнуо је у камеру : „Зашто ломим?! Зато што морам да живим са 700 евра месечно!“

У Француској незапосленост је много већа ван великих градова. Минимална законска плата за пуно радно време је 1.188 € (нето), док је праг сиромаштва 1.020 € (60 одсто средњег примања од 1.710 €). Процењује се да више од 10 милиона људи (око 15 одсто популације) живи у сиромаштву и да пауперизација средње класе постаје све масовнија. Истовремено, најбогатији слојеви Француза умножавају своје богатство већом брзином него икада раније. Најкраће речено, француски покрет „жутих прслука“, који уједињује различите генерације и различите социо-професионалне структуре, протестује против систематског раслојавања друштва на малобројне богаташе и легије сиромашних.

Наставак прочитајте у броју 3123.