Izložba Marine Abramović u Firenci

Kao kometa je kroz našu javnost proletela vest da je Marina Abramović udarena slikom u glavu prilikom otvaranja svoje izložbe „Čistač“ u firentinskoj galeriji „Stroci“. Jedan tamošnji građanin je upao na svečanost i platno koje je držao tresnuo o Marininu glavu. Uhapšen je i odveden, a ona je posle izjavila da nije ljuta, da ne želi da ga tuži, ali bi volela da zna zašto je to učinio? Ne znam da li je odgovor dobila, ali ja jesam dok sam šetao firentinskim ulicama i nabasao na palatu Stroci u kojoj se nalazi istoimena galerija. Džinovska slika Marine Abramović okačena preko fasade, odmah me je podsetila na mogućnost da se upustim u umetničku avanturu. Ljubazni službenik mi je objasnio kako je napadač na Marinu nešto kao lokalna zamlata koja se predstavlja kao umetnik i da svake godine uradi sličnu stvar kako bi stigao u vesti. Pa ovo je baš u stilu Abramovićeve, pomislih, samo što u njegovom slučaju ima više ekscentričnosti nego umetnosti. Dok sam se peo na sprat, koji je u celosti ostavljen Marini Abramović, pitao sam se, kao i do sada, kako može da izgleda izložba umetnice performansa? Šta ona ima da izloži u galeriji kada njena umetnost podrazumeva izvođenje na licu mesta, pred publikom? Za razliku od naziva njene skorašnje postavke „Umetnik je prisutan“, izvedene premijerno u njujorškom Muzeju savremene umetnosti