Француска редитељка Жистин Трије постала је тек трећа жена у историји овог фестивала која је добила „Златну палму“. Пре ње је то пошло за руком Џејн Кемпион за дело „Клавир“ (1993) и Жилији Дикурно за „Титанијум“ (2021).
Иако је победнички филм „Анатомија једног пада“ добар, савршена вечерња биоскопска забава, нико није рачунао да ће баш oн и добити „Златну палму“. Разлог више за скепсу било је и то што је већина новинара и критичара типовала на јунакињу филма Сандру Хилер да ће бити проглашена најбољом глумицом.
Ипак, жири предвођен шведским режисером Рубеном Остлундом, одлучио је другачије. Жистин је „Палму“ добила из руку славне холивудске глумице Џејн Фонде која је рекла: “Први пут сам на овај фестивал дошла 1963. године, када многи од вас нису ни били рођени, и ниједна жена се није такмичила за награде са својим филмом. Тада никоме од нас није падало на памет да ту нешто није у реду. Напредовали смо у међувремену, ове године се седам жена такмичи, што је трећина свих у конкуренцији. Зато, борби за равноправност није крај“.
И победница Жистин Трије имала је штошта да поручи са позорнице:
– Ове године се наша земља Француска суочила са историјским побунама против друштвених неправди, а те побуне власт је покушала да сузбије на шокантан начин. Кинематографија није изузетак од осталих области у којима се неправде дешавају. Неолиберална власт у овој земљи чини све да уништи француску културну посебност. Ову награду посвећујем свима који нису у могућности да снимају своје приче.
Њен говор је изазвао бурне рекације у Француској, а најпре се огласила министарка културе, Рима Абдул Малак, која је нагласила да није фер то што Жистин прича јер да није система финансирања филмова оваквог какав јесте, она никада не би снимила свој филм!
Пре тога на сцену су ступили амерички редитељи Квентин Тарантино и легендарни Роџер Корман (97) који су уручили „Гран При“ британском аутору Џонатану Глејзеру за драму из Другог светског рата „Зона интереса“ која је, узгред, била јачи адут за „Златну палму“.
Награда за режију припала је француском редитељу вијетнамског порекла Тран Ан Хану за величанствену љубавно-гастрономску мелодраму „Страсти Додена Буфона – говеђа супа са поврћем“. Вијетнамци су славили и у категорији набољег првог филма: „Унутар жуте шкољке“ Пам Тијен Ана добио је „Златну камеру“ за најбоље дебитантско дело.
Пише С. Јокановић
Опширније прочитајте у нашем штампаном издању